top of page
273548744_979061943043137_8078483000657717949_n.jpg

ANABEL

Wat is mindfulness?
Mindfulness is een manier om de wereld te ervaren. Je kijkt aandachtig en nieuwsgierig naar hoe
alles zich in ieder moment ontvouwt. Je leert waarnemen hoe het spel tussen buiten- en
binnenwereld, gedachten, emoties en je lichaam zich voltrekt. Mindfulness is een
ontdekkingstocht waarin je jezelf beter leert kennen en accepteren. Het is een ontmoeting tussen
Oosterse wijsheid en Westerse kennis die je kan helpen om dichter bij jezelf te staan en je leven
zinvoller te maken.

Al in 1979 introduceerde dokter Jon Kabat-Zinn mindfulness in het Westen. Hij ontwierp een
programma gebaseerd op meditatietechnieken die al 2500 jaar in de boeddhistische traditie
worden toegepast. De oorspronkelijke training was bedoeld voor mensen met onhandelbare
pijnklachten. In de loop der jaren werd het programma aangepast en werden ook inzichten uit de
westerse cognitieve gedragstherapie toegevoegd. Uitgebreider onderzoek naar de voordelen van
mindfulness wees uit dat dat het programma ook terugval bij depressie, stresshantering,
psychische klachten zoals angst en lichamelijke klachten zoals psoriasis kan helpen voorkomen
(Dewulf, 2015).


Belangrijke Accenten
Mindfulness is een manier om je tot de wereld te verhouden en beperkt zich niet tot oefeningen
op je meditatiekussen. Je leert aandacht te cultiveren voor ieder moment, ook in je dagelijkse
leven. De drie onderdelen van mindful leven komen naar voor in de cursus: (1) de hulpmiddelen
die je meekrijgt uit de theorie, (2) de ervaringen die je opdoet tijdens de formele meditaties en
ten slotte (3) de aandacht die je brengt in je dagelijkse handelingen. Deze aspecten zijn
onlosmakelijk verbonden en versterken elkaar. Je blik op je eigen geest en de buitenwereld wordt
scherper. Het hele leven is je oefentuin.

Ik leg de nadruk op een vriendelijke benadering waarin we leren observeren met mildheid en
compassie. Niet alles wat we tegenkomen zal aangenaam zijn en het vraagt moed en
onvoorwaardelijke zachtheid om dieper te leren kijken.

De sessies worden steeds in groep gegeven. Groepen bieden de mogelijkheid om ervaringen te
delen en een traject te doorlopen samen met anderen. We creëren een veilige omgeving waar we
leren van en door elkaar.


Achtergrond
Ik groeide op in Cuenca, Ecuador en verhuisde als elfjarige met mijn gezin terug naar België. Ik
ontdekte dat mensen zich op uiteenlopende manieren tot zichzelf, hun omgeving en de wereld
kunnen verhouden. Hoe de mens zichzelf en zijn band met de realiteit ervaart, werd een blijvende fascinatie.
In 2014 kwam ik voor het eerst in contact met mindfulness en meditatie. Dit opende een nieuwe manier van kijken en een mogelijkheid om het onderzoek naar binnen- en buitenwereld te verdiepen. De drang om deze ontdekking met anderen te delen werd steeds groter en resulteerde na een lang traject in het behalen van het mindfulness trainers attest bij I AM in 2020.

Anabel 

Traject
Master in de Culturele Agogiek – Vrije Universiteit Brussel
SLO Gedragswetenschappen (lerarenopleiding) – K.U. Leuven
Programma Comparatieve filosofie – SCFA
Brede School coördinator – Elsene

Leerkracht NT2 (CVO) – Brussel
Moestuinbegeleider (Atelier groot eiland) – Brussel

Mindfulness Trainersopleiding – I AM (Gent)
Basismodule Intuïtieve Ontwikkeling – Timotheus (Leuven)

Ervaring
Retraites gevolgd bij Ehipassiko (Antwerpen), Breathworks (Gent), Dhamma Group (Floreffe)
Sanghalid bij Dhamma Group – Brussel
Trainer 8 weken trainingen in GC De Kriekelaar en GC Ten Noey – Brussel
Quarantaine Healing Sessions – Online

Aanbod en prijzen
De 8 weken training
Deze training wordt gegeven volgens de regels en opbouw zoals die officieel erkend wordt door
de VMBN (Vereniging Mindfulness Based Trainers Nederland en Vlaanderen). De acht weken
training wordt aangeraden voor mensen die problemen hebben met stress, burn-out, depressie,
slapeloosheid en piekergedachten. Ze zal je helpen om optimistischer in het leven te staan, beter
voor jezelf te zorgen en je emotionele intelligentie te verhogen. Iedere sessie duurt drie uur.
Doorheen de sessies maak je kennis met verschillende meditatietechnieken en inzichten uit de
cognitieve psychologie. Je krijgt opdrachten mee waar je thuis verder mee aan de slag kan. Na
acht weken heb je de basis geleerd waarmee je voor de rest van je leven verder kan
experimenteren en verdiepen.
Trainingen worden aangekondigd via facebook en de kalender op de website.
Duur: 8 weken, 3 uur per sessie van 19u tot 22u
Prijs: 180 euro. Kan je dit bedrag moeilijk betalen omwille van je financiële situatie? Laat het
weten, dan spreken we samen een prijs af!
Inschrijven via: mindvoelness@gmail.com


Trainingen op aanvraag
De acht weken trainingen kunnen ook aangepast worden aan een specifieke context. Zowel de
inhoud, bepaalde accenten, de lengte van de sessies als de duur van de training kan in
samenspraak afgestemd worden aan een specifieke doelgroep. We vertrekken wel steeds vanuit
de officiële acht weken trainingen zoals opgesteld door de VMBN (Vereniging Mindfulness Based
Trainers Nederland en Vlaanderen). Wil je een training aanbieden voor je collega’s, leerlingen,
bedrijf of organisatie? Contacteer me en we zoeken samen naar een formule die past bij de
context.
Prijs: In samenspraak te bepalen, afhankelijk van het aantal deelnemers en de doelstellingen van
je organisatie.
Contact: via mindvoelness@gmail.com

Online meditaties
De lockdown zorgde voor nieuwe uitdagingen. Met Quarantaine Healing Sessions bracht Anke
wekelijks online yogasessies en begon Anabel de week met een maandagochtendmeditatie. In
tijden van beperkt fysiek contact kunnen online meditatiesessies voor de nodige motivatie en
verbondenheid zorgen. Met een onduidelijke toekomst in het verschiet zouden ook de online
sessies weer opgenomen kunnen worden.
Online sessies worden aangekondigd via facebook en de kalender op de website.
Prijs: Vrije bijdrage.

Anabel: Over mij
Anabel: Lessen
affichezonderfoutenn_edited.jpg

WINTERTRAINING: 8 WEKEN MINDFULNESS IN EQILIBRE GROEPSPRAKTIJK (NEERIJSE)

Een evenwichtige dans tussen Oosterse meditatietechnieken en inzichten uit onze westerse cognitieve psychologie

Vanaf 21 januari 2023

bottom of page